El Dr. Howard Gardner va definir la intel•ligència com “la capacitat de resoldre o generar problemes quotidians i crear proudctes valuosos dintre de l’àmbit cultural”. Ens proposa 8 maneres de conèixer el món, 8 intel·ligències diferents:
1. Intel·ligència lingüística (la capacitat de pensar en paraules i d'utilitzar el llenguatge per expressar-se i comprendre), intel·ligència matemàtica (capacitat de raonar lògicament i per fer càlculs matemàtics), intel·ligència visualespacial (capacitat de percebre amb precisió el món visual i espacial), intel·ligència musical (capacitat de produir i apreciar ritmes, tons i timbre de les formes d’expressió musical), intel·ligència cineticacorporal (capacitat de controlar els moviments corporals i manipular objectes amb destresa), intel·ligència interpersonal (capacitat de percebre i comprendre a les altres persones), intel·ligència intrapersonal (capacitat d'autoestima i d'automotivació) i la intel·ligència naturalista (capacitat d'atracció i sensibilitat del món natural).
Tothom posseeix aquestes intel·ligències, diu el Dr. Gardner, però cada persona difereix en el grau de desenvolupament de cadascuna d'aquestes.
A les aules, hi ha moltes maneres de treballar. La que més m'agrada és la dels racons i aquesta permet treballar totes o la majoria d'aquestes vuit intel·ligències.
Es tracta d'organitzar els nens i nenes de la classe en petits grups i organitzar l'aula en espais on en cada un es treballi una cosa o una altra. Segons el tipus d'activitat que es realitzi a cada zona, es necessitarà més o menys a l'adult. Alguns racons permeten l'autonomia i d'altres potser no tant, però en general tots la potencien! El treball per racons permet atendre a cada nen/a de forma individual, respectant el seu ritme d'aprenentatge i interessos.
Alguns dels objectius principals d'aquesta manera de treballar amb els nens i nenes de la Llar d'Infants són:
- Potenciar la seva responsabilitat i iniciativa.
- Afavorir l'autonomia i capacitat d'organització del nen/a.
- Tenir cura del material.
- Treballar en petit grup.
- Potenciar la seva creativitat i imaginació.
També aprenen a observar, explorar, manipular, experimentar, descobrir, crear…
En l'etapa de pels voltants de l'any als 2 anys (aproximadament) hi ha poden haver aquests racons (sempre es poden fer variacions):
- El racó de joc sibòlic: amb utensilis típics de la cuina i aliments de joguina, nines, roba, vestits, cotxets, etc.
- El racó de la lectura: amb contes de diferents textures, mides i colors.
- El racó de les disfresses: amb robes, vestits, barrets, guants, teles...
- El racó de la música: on hi hagi tot tipus d'instruments i els puguin manipular i tocar com vulguin.
- El racó dels vehicles: amb garatges, cotxes, camions, tractors, avions, vies de trens...
- El racó de la perruqueria: amb pintes, raspalls , miralls , pots buits de crema, de sabó, de colònia, parts de secadors, "rulos", tovalloles...
- El racó de la plàstica: on hi hagi fulls, diaris, cartulines, i colors de tot tipus i ells puguin escollir lliurement sobre què i amb quin color pintar (aquest racó potser necessitaria més supervisió d'un adult en el cas dels més petits).
- El racó de les construccions: en aquest racó es dona la possibilitatd’introduir-se en el coneixement de l’espai, fent construccions amb fustes de diferents formes geomètriques o d’altres materials.
De racons en podriem posar molts més! De fet es poden anar variant depenent de l'edat dels nens/es als quals van adreçats, jo estic parlant dels petits, però més endavant es segueix treballant també per racons.
És important que els nens i nenes passin per tots als racons al llarg d'un període de temps. Però sense forçar-los, sempre motivant-los. Es tracta que passin per tots els racons, però segurament ens trobarem en que un els agrada més que d'altres i nosaltres no ho privarem això. Així descobreixen què volen, trien, i no els condicionem. Però també és cert que hi haurà racons que no els agradaran tant i no voldran repetir (ja sigui perquè s'avorreixen, o perquè els costa, o perquè s'equivoquen, ...) i se'ls haurà de motivar perquè ho intentin i hi trobin la diversió.
El treball per racons dóna als alumnes quelcom molt important: la possibilitat de refer el treball tantes vegades com ho necessitin... i com a conseqüència ajuda a perdre la por a equivocar-se i a millorar la seva autoestima i seguretat amb ell/a mateix/a.
Us deixo algunes (poques) imatges del material que podem trobar en alguns dels racons:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada