Traductor

diumenge, 30 d’octubre de 2011

La Panera dels Tresors





És una activitat dirigida als nens i nenes dels 6 als 12 mesos. Hi poden jugar a la vegada de dos a cinc nens/es, per tenir espai i poder intereccionar i a la vegada triar allò amb el que els vingui més de gust experimentar. És molt fàcil de preparar, ja que tot són objectes quotidians que tenim a casa. Una bona manera de "reutilitzar" enlloc de tirar!

Una cosa bàsica en preparar-la és que el “recipient” on han d’anar els objectes ha de ser correcte per tal que els nens i nenes puguin agafar-los bé, sense incomoditats ni perill. Per tant, com bé es veu a la imatge, una panera de vímet, de l’alçada justa i que no es bolqui si els nens/es s’hi recolzen. Està pensada justament per els nens/es d’aquesta edat, perquè encara no caminen, però es mantenen asseguts.

En aquesta panera hi poden haver molt tipus de materials, objectes naturals (pedres,  petxines, fruites, esponges, etc.), objectes de fusta (utensilis de cuina, castanyoles, sonalls, anelles, taps de suro, pinces d’estendre la roba, capses, etc.), objectes de goma (pilota, anelles, taps de bany, etc.), objectes metàl·lics (anelles, cadenes, claus, culleres,  etc.), objectes de cartró (tubs, capses de diferents mides, llibretes, etc.), objectes de vidre (mirall, pots, collarets de boles, etc.).

Aquesta activitat, desenvolupa la coordinació óculo-manual, permet explorar i manipular els elements lliurement, donant la utilitat o el joc que ell/a els hi vulgui donar, treballen la concentració, l’atenció i la imaginació, el llenguatge matemàtic (gran-petit, dins-fora, un-molts, llarg-curt, prim-gruixut, tou-dur), es treballa també la orientació espacial (dins-fora, dalt de-baix de, ...), i en general els cinc sentits (tacte, vista, olfacte, olor, oïda). El material ha de ser molt variat i sempre ha d’estar d’adult present per controlar, però no per intervenir.

(Per a més informació, Eleanor Goldschimied va ser qui va introduïr aquest recurs educatiu, i Tere Majem va fer un gran treball de divulgació).
      
           ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___   ___

També podem fer algunes variacions segons el moment en que ens trobem, per exemple, ara seria un bon moment per treballar la tardor, no? Doncs sempre es pot fer la “panera de la tardor”, i dins d’aquesta posar-hi només elements i coses típiques de la tardor. Castanyes, pinyes, moniatos, fulles, carbasses, magranes, i tot allò que se’ns acudeixi, i repeteixo: sempre sota la supervisió de l’adult. En cap cas intervenint (a no ser que hi hagi perill). 


2 comentaris:

  1. Bones!!! Trobo aquest post molt interessant, tinc un nen de 4 mesos i fa molt temps que sento a parlar de la panera dels tresors, sense saber ben bé què...
    Amb la teva ajuda ho podré fer a casa!!
    Gràcies!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que bé! Me n'alegro molt que t'hagi ajudat! Ho has pogut fer? Espero que el teu fill s'ho passi la mar de bé!

      Elimina