Traductor

dilluns, 2 de gener del 2012

L'experimentació durant l'etapa infantil


Els nens i nenes exploren lliurement diferents objectes i materials a nivell sensorial i perceptiu. Sense que l’adult controli el joc, ells fan tot allò que volen amb el que tenen al davant. Reconeixen les característiques dels objectes, poden veure com canvien en alguns. Posen en joc tots els sentits, els miren, els oloren, els tasten, els toquen, els escolten. L'experimentació permet que l'aprenentatge sigui significatiu, la contra de l'aprenentatge memorístic. Aquest aprenentatge posa ènfasi en la creació, evolució i relació entre els conceptes. És a dir, si el nen/a té, per exemple, una palangana amb aigua i hi posa objectes, ell mateix veurà que algunes floten i d'altres s'enfonsen. Si posa un colorant de color vermell, veurà que l'aigua es torna d'aquell color. Si toca el gel, veurà que és sol·lid i fred, si estripa paper, veurà que fer-ho amb alguns és més senzill que amb d'altres, si posa cartó a l'aigua veurà que es desfà, si posa quelcom de plàstic dur, veurà que no li passa res, que surt mullat, però no canvia.

El més important és motivar-los i estimular-los, fer servir el medi, és a dir, el que tenen més aprop i és més quotidià, de manera que allò que aprengui en una situació concreta ho pugui portar a la seva vida més quotidiana. I per últim, potenciar la seva creativitat i la seva imaginació
En l'etapa infantil, introdueixen conceptes matemàtics com “molts/pocs”, “dins/fora”, “gran/petit”, “buit/ple”, etc.
 
El concepte “experimentació” és tant general que ens permet improvitzar en qualsevol moment. És a dir, tenim a l’abast molts materials per oferir als nens i nenes i permetre que desenvolupin els cinc sentits. Tenim a l’abast de forma molt fàcil pots i recipients de diferents mides, aigua (calenta, freda, tèbia, congelada),  sorra, pasta (macarrons, fideus, arròs, galets, etc.), colorant alimentari, papers (de diari, de revista, cartes per tirar, etc.), roba, draps, cartró, i un llarg etcètera.

Evidentment, cal estar present si els nens/es són petits i vigilar que no facin res que pugui ser perillós. Vigilar que un petit galet no vagi a la orella, o que no s’ennueguin amb un macarró! Però sense controlar el joc i deixar que ells lliurement explorin el que els vingui més de gust.

Proposta de regal per fer als vostres fills/es, nebots i nebodes, fillols i filloles, ... Preparar una activitat, ben presentada, per a experimentar. Podeu aconseguir pots de plàstic, omplir-los de diferents coses (abans n'he anomenat algunes), una safata o palangana gran que es pugui omplir de sorra, d'aigua, de farina, ... Embolicar-ho tot ben bonic i ja ho teniu. Un regal que gairebé no costa diners, que podeu preparar vosaltres mateixos i amb el que s'ho passaran d'allò més bé.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada